
Aardwijs Atelier
"lekker prutsen"
Het kind bestaat uit 100.
Het kind heeft 100 talen, 100 handen, 100 gedachten,
100 manieren van denken, van spelen, van spreken.
100, Altijd weer 100 manieren van luisteren, verwonderen, liefhebben.
100 vreugden om te zingen en te begrijpen.
100 werelden om te ontdekken.
100 werelden om te verzinnen.
100 werelden om te dromen.
Het kind heeft 100 talen (en nog 100, 100, 100 meer)
maar ze pakken er negenennegentig af,
de school en de samenleving scheiden het hoofd van lichaam.
Zij zeggen hen:
te denken zonder handen, te doen zonder het hoofd,
te luisteren en niet te praten,
te begrijpen zonder vreugde, lief te hebben en zich te verbazen,
alleen met Pasen en met Kerstmis.
Ze zeggen hen:
Ik geef je de al ontdekte wereld en van de 100 stelen ze er negenennegentig.
Ze zeggen hen:
dat werk en spel, realiteit en fantasie, wetenschap en verbeelding,
hemel en aarde, verstand en droom dingen zijn die niet bij elkaar horen.
Kortom, ze zeggen hen dat de 100 er niet is.
Het kind zegt: ZEKER DIE IS ER WEL!
Lorus Malaguzzi (inspirator van Reggio Emilia)
Van nature is een kind al explorerend, experimenterend en manipulerend bezig met het betekenis geven aan zijn wereld.
Met voldoende tijd en ruimte kan het kind geconcentreerd en “in flow” zijn spoor volgen en door verwondering, verbeeldingskracht, onderzoeken, oplossingen zoeken, testen en herhalen in een volgend spoor terecht komen. Zo worden gewaarwordingsprocessen (zintuigelijke waarnemingen) in gang gezet. Het kind neemt op deze manier zichzelf en de wereld (en zichzelf in relatie tot de wereld) waar. Tegelijkertijd worden denkprocessen geactiveerd; samenhang tussen de waarnemingen wordt herkend en kennis wordt verdiept. Het kind leert op deze manier zichzelf en de wereld om zich heen begrijpen.
Ik begeleid en faciliteer deze creatieve processen, ga in gesprek en beweeg mee zonder oordeel en zonder invullen, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot creatieve, zelfstandige mensen.
Het Aardwijs Atelier is geïnspireerd door de pedagogiek van Reggio Emilia en de werkwijze "Begrijpen met je handen". Het uitgangspunt hierbij is de natuurlijke exploratiedrang van kinderen, flow, spel en creativiteit. Zonder prestatiedruk, maar met ruimte om te ontdekken.
We maken dus geen uniforme knutselwerkjes; het proces is leidend. De eigen ervaringen, verhalen en beelden van de kinderen staan centraal.
"Lekker prutsen!", verzuchtte een kind ooit gelukzalig.
Er wordt gewerkt met natuurlijke materialen zoals zand, water, bloemen en takken maar zeker ook met meer gangbare materialen zoals verf, papier, potloden en allerhande kosteloos materiaal.
Dit atelier is vooral bedoeld voor kinderen van groep 1 t/m 4.
Ik ben Imke. Getrouwd met Gerbrant, moeder van twee prachtige volwassen dochters,
Juf op IKC 't Holthuus, gediplomeerd mindfulnesstrainer voor kinderen bij de Academie voor Mindful Teaching, natuurliefhebber, voedselbosjesbouwer, boekettenplukker, breier en bewoner van Priesterink*.
Rustig, filosofisch, creatief, faciliterend met een vleug humor!
Ik volgde o.a. de trainingen "Jij Natuurlijk" bij Natascha Bruti, "Theekransjes" bij Elske Kolkman, de opleiding voor atelierpedagoog bij "Atelier in een koffer", bij de Academie voor Mindful Teaching de opleiding tot kindertrainer en ging op studiereis naar Reggio Emilia.
Ook heb ik mijn "Outdoor-BHV"- certificaat.
*Hoe wij op onze boerderij Priesterink terecht kwamen kan je hier lezen.
