top of page
9A59E65E-1E5B-437F-B0D7-6ED34E60E810_edited.jpg

Aardwijs Atelier

Het kind bestaat uit 100.
Het kind heeft 100 talen, 100 handen, 100 gedachten,
100 manieren van denken, van spelen, van spreken.
100, Altijd weer 100 manieren van luisteren, verwonderen, liefhebben.
100 vreugden om te zingen en te begrijpen.
100 werelden om te ontdekken.
100 werelden om te verzinnen.
100 werelden om te dromen.
Het kind heeft 100 talen (en nog 100, 100, 100 meer)

maar ze pakken er negenennegentig af,
de school en de samenleving scheiden het hoofd van lichaam.

Zij zeggen hen:
te denken zonder handen, te doen zonder het hoofd,

te luisteren en niet te praten,
te begrijpen zonder vreugde, lief te hebben en zich te verbazen,
alleen met Pasen en met Kerstmis.

Ze zeggen hen:
Ik geef je de al ontdekte wereld

en van de 100 stelen ze er negenennegentig.

Ze zeggen hen:
dat werk en spel, realiteit en fantasie, wetenschap en verbeelding,
hemel en aarde, verstand en droom dingen zijn die niet bij elkaar horen.

Kortom, ze zeggen hen dat de 100 er niet is.

Het kind zegt: ZEKER DIE IS ER WEL!

Lorus Malaguzzi (inspirator van Reggio Emilia)

Kinderen spelen!

In spel en manipulerend met materiaal maakt een kind, van nature, toevallige of doelbewuste sporen. Krassen, pletten, spatten....

Met voldoende tijd, ruimte en veiligheid kan het kind geconcentreerd en “in flow” zijn spoor volgen en door verwondering, verbeeldingskracht, onderzoeken, oplossingen zoeken, testen en herhalen in een volgend spoor terecht komen.

Hierdoor worden gewaarwordingsprocessen (zintuigelijke waarnemingen) in gang gezet. Het kind neemt op deze manier zichzelf en de wereld (en zichzelf in relatie tot de wereld) waar. Tegelijkertijd worden denkprocessen geactiveerd; samenhang tussen de waarnemingen wordt herkend en kennis wordt verdiept.

Het kind leert op deze manier zichzelf en de wereld om zich heen begrijpen.

Elke nieuwe ervaring draagt, doordat er weer nieuwe hersenverbindingen ontstaan, bij aan de (hersen)ontwikkeling.

Wanneer een kind volledig op mag gaan in het proces van sporen maken en eigen beelden creëren, dan groeit het vertrouwen in eigen oordeel, keuzes en kunnen. Dit sterkt de eigenwaarde. Een positief intern kompas: ik ben van waarde, ik doe ertoe, ik mag er zijn!

​

In het Aardwijs Atelier zorg ik, vanuit het vertrouwen dat het kind van nature zelfontdekkend leert, voor een rijke, gevarieerde omgeving waarin zintuigelijke ervaringen opgedaan kunnen worden en waarin vormgevingsprocessen in gang gezet worden.

Het uitgangspunt hierbij is de natuurlijke exploratiedrang van kinderen, flow, spel en creativiteit. Zonder prestatiedruk, maar met ruimte om te ontdekken.

Vaak starten we samen aan de grote tekentafel en daarna zijn de kinderen vrij om de andere stations te ontdekken. Er is een “droog” station, waar je bijvoorbeeld kan bouwen, timmeren of rijgen, een “nat” station met verf, klei, modder of sop en een sensorisch station met linzen, zand of water.

Het creatieve proces staat centraal; een “mooi” resultaat of eindproduct is nooit het doel. 

Het hoeft niks te worden.... maar het mag wel!

"Lekker prutsen!", verzuchtte een kind ooit gelukzalig.

We werken met natuurlijke materialen zoals zand, water, bloemen en takken maar zeker ook met meer gangbare materialen als verf, papier, potloden en allerhande kosteloos materiaal.

Contact

​Het atelier is geschikt voor kinderen van 4 t/m 8 jaar

(jonger of ouder in overleg)

​minimaal 3, maximaal 8 kinderen
​
op maandagmiddag
van 15.30 uur tot 16.30 uur
​
Najaar 2024 neem ik een time-out, op zoek naar versie 2.0
​
​
8 lessen voor €100,-
losse les €15,-
​
Over mij

Ik ben Imke. Getrouwd met Gerbrant, moeder van twee prachtige volwassen dochters,

juf op IKC 't Holthuus, gediplomeerd mindfulnesstrainer voor kinderen bij de Academie voor Mindful Teaching, natuurliefhebber, voedselbosjesbouwer, boekettenplukker, breier, theekransjesorganisator en bewoner van Priesterink*.

​

Rustig, filosofisch, creatief, faciliterend met een vleug humor!

Volgde o.a. de trainingen "Jij Natuurlijk" bij Natascha Bruti, "Theekransjes" bij Elske Kolkman, "Atelier in een koffer", ging op studiereis naar Reggio Emilia en volgde bij de Academie voor Mindful Teaching de opleiding tot kindertrainer.

Ook heb ik mijn "Outdoor-BHV"- certificaat.

​

*Hoe wij op onze boerderij Priesterink terecht kwamen kan je hier lezen.

IMG_5381.jpeg
bottom of page