5.png

Het kind bestaat uit 100.
Het kind heeft 100 talen, 100 handen, 100 gedachten,
100 manieren van denken, van spelen, van spreken.
100, Altijd weer 100 manieren van luisteren, verwonderen, liefhebben.
100 vreugden om te zingen en te begrijpen.
100 werelden om te ontdekken.
100 werelden om te verzinnen.
100 werelden om te dromen.
Het kind heeft 100 talen (en nog 100, 100, 100 meer) maar ze pakken er negenennegentig af,
de school en de samenleving scheiden het hoofd van lichaam.

Zij zeggen hen:
te denken zonder handen, te doen zonder het hoofd, te luisteren en niet te praten,
te begrijpen zonder vreugde, lief te hebben en zich te verbazen,
alleen met Pasen en met Kerstmis.

Ze zeggen hen:
Ik geef je de al ontdekte wereld en van de 100 stelen ze er negenennegentig.

Ze zeggen hen:
dat werk en spel, realiteit en fantasie, wetenschap en verbeelding,
hemel en aarde, verstand en droom dingen zijn die niet bij elkaar horen.

Kortom, ze zeggen hen dat de 100 er niet is.

Het kind zegt: ZEKER DIE IS ER WEL!

Lorus Malaguzzi (inspirator van Reggio Emilia)

Het Natuuratelier

 

- voor peuters 2-4 jaar met hun ouder/verzorger

- voor kinderen van 4-9 jaar


Het Natuuratelier is geïnspireerd door de pedagogiek van Reggio Emilia, met de ruimte en het materiaal als pedagoog. Ik faciliteer creatieve processen, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot creatieve, zelfstandige mensen.

Het uitgangspunt is de natuurlijke exploratiedrang van kinderen, flow en creativiteit. Zonder prestatiedruk, maar met ruimte om te ontdekken. We maken geen uniforme knutselwerkjes; het proces is leidend. 

Er wordt gewerkt met stokjes, klei, bladeren, bloemen, zand, water maar ook met meer gangbare knutselmaterialen als verf, papier en potloden.

De eigen ervaringen, verhalen en beelden van de kinderen staan centraal.

De volwassene begeleidt en faciliteert, maar "zit op zijn handen".

 

Ik ben Imke. Getrouwd met Gerbrant, moeder van twee prachtige volwassen dochters,

juf op IKC 't Holthuus, gediplomeerd mindfulnesstrainer voor kinderen bij de Academie voor Mindful Teaching, natuurliefhebber, voedselbosjesbouwer, boekettenplukker, breier, theekransjesorganisator, imker en bewoner van Priesterink*.

Rustig, filosofisch, creatief, faciliterend met een vleug humor!

Volgde o.a. de trainingen "Jij Natuurlijk" bij Natascha Bruti, "Theekransjes" bij Elske Kolkman, "Atelier in een koffer", ging op studiereis naar Reggio Emilia en volgde bij de Academie voor Mindful Teaching de opleiding tot kindertrainer.

Ook heb ik mijn "Outdoor-BHV"- certificaat.

*Hoe wij op onze boerderij Priesterink terecht kwamen kan je hier lezen.

IMG_5381.jpeg